Friday, May 22, 2009

mekdi

mlm td aku n famili g mkn di McD kat JJ. seperti biase aku n mak akan order dulu. n aku la akan jd mangse angkat semua order ke meja bile da setel. kitorg semua mkn seperti biase n sembang2 dgn my famili. mcm2 we all sembang, pasal exam adek aku,pasal MB perak, pasal keje ayah aku n mcm2 lagi la. we all happy gelak2 n best dapat makan malam same2.

tapi, dlm bape2 minit pastu, ade bende yg tarik perhatian aku, aku duduk ngadap dua org budak pompuan kecik yg umo lingkungan 7-9 tahun kot. aku pon xsure juz anggar je. diorg nmpak normal. comel. gelak2 n masing2 makan fries n burger yg diorg beli. dpn diorg ade seorg lelaki yg umo dlm late 20an mayb. ini pon aku xsure. just anggar je. aku rase lelaki tu bukan ayh diorg. aku rase la. xsure sgt. aku juz senyum tgk budak pompuan tu sebab diorg main suap2 fries n gelak2. happy je aku tgk. sekali imbas diorg dua mcm budak pompuan normal lain.

but tetibe aku rase cm tersentak n sedey jap. sangkaan aku diorg ni normal tp sebenarnye diorg x. sebenarnye diorg dua xleh ckp n dua dua komunikasi gune isyarat tgn. lahai tibe2 aku rase sayu sgt tgk diorg dua. but diorg dua sgt happy n sgt comel. aku yg mule2 makan dgn gembirenye tetibe jd sgt sayu n tacing tgk diorg dua. juz bygkan diorg komunikasi gune tgn n mcm xde kekurangan pon kat diorg. ish. sedey sgt tgk.

diorg juz lalui kehidupan mcm org normal n leh sesuaikan diri dgn kekurangan diorg, but bg aku, pendapat aku, xde sebarang cacat cela or kekurangan kat dua2 budak tu. aku rase diorg lg lebey dr insan normal sbb walopon diorg ade kekurangan diorg boleh hidup mcm biase. cube letakkan diri kite kat tempat diorg. mungkin kite pon xleh hidup sebahagia n mcm diorg lalui. mayb diorg ade kekurangan, but kelebihan diorg kite x tahu. kadang2 budak2 cmni lebey bijak n lebey dr kite semua yg normal ni.

tp ade jugak insan/makhluk allah ni yg hidup normal, senang lenang sempurna n cukup makan pakai n everytg yg xreti2 lg nak ucap rase syukur n terime kasih dgn ape yg diorg ade. belagak lg ade la. ape jenis org la diorg ni. haih. mayb diorg semua kene tgk penderitaan or kesusahan org lain dulu bru diorg sedar yg semua yg diorg ade tu bukan semua org dapat. sesekali kite kene tgk org yg d bwh kite. mase tu bru kite sedar betape beruntungnye kite yg lahir dgn cukup sifat n sempurna ke bumi ini.

p/s:syukur ya ALLAH

12 comments:

faraa said...

yeah.
bsyukur dgn ape yg ada cz
ada yg lg malang dr kite.
n doesnt meant un-normal ppl cnt
live live normal ppl.

p.s: i dnt understand y some ppl pndg hina kt un-normal ppl.

Unknown said...

sabar laa sayed..
xsemua insan diciptakan
dengan normal, itulah hakikat..
kita sebagai hamba bsyukurlah
apa yg diberikan oleh allah
buat kita..

Addle Lassie said...

faraa
sbb diorang tak prnah rasa jdi unnormal..they'll know when they know what it feels like to be unnormal...

to sayed...
mari kita doakan kesihatan mereka2

=)

No Name said...

to faraa,sakina n TIA:

i agree with korg semua.TQ yeh
=)

jijajija said...

btol2..
stgh org (termsk sy sndri)lupe..nikmat yg kte ada ni skejap je ALLAH leh tarik balik..
stgh org tu bangga sgt die ada rupe yg cantik,hidup snang or watsoever..smpi lupe diri..
stgh org plak (termsk sy) xnk gnekn nikmat yg digunakan spenuhnya..ada akal,xnk gne utk berfikir..
hesh xkn lah ble kne kt kte sndri br kte nk ingt tuhan kn?

i plng kesian tgk org2 tue..still crk kerja utk sara diri..(cthnye ada sorg pacik sapu smph kt fspu tu)mana pergi anak2 die??

eh i ni mcm nk bwt blog sndri plak..
huhu..
sorry ye sayed..
dah nk stop dah ni..

No Name said...

to jijajija:
ouh.xpe xpe,u leh tulis sepanjng mane n sbyk mn pon,hehe

btw pakcik FSPU yg mn satu nie ek?.

jijajija said...

haha
bleh ek??
u da bg green light i ok je
haha

ade sorg pacik ni..
die slalu sapu2 daun kt rumput2 otw cafe tuh..
kt fspu tuh..
ble die pnat die tido bwh tgga..
bapak sedih seh tgk die..!!!!!!!!!
ape lah trima die sbgi pekerje lg..
mcm die pttnye kne dok rumah dah..
org bg duit je kt die..
hesh..

go check him out nex sem..

No Name said...

xpatut xpatut
xpe xpe
nt nex sem i g cr pak cik tu k
haahaa
=)

Unknown said...

hurm...sedey la citer.....
betul la..kne bersyukur dgn ape yg ade....
sedey biler ade yg ignore atau mencaci dorang...
kdg2 hati n fikiran dorang lagi mulia dari yang cukup sifat...

No Name said...

ye.sy sokong ape cik nadh ckp
hehe

oRked said...

budak mate boolat...follow blog sis ka....ngeee....

No Name said...

ok ok.
;)